Kapteinen vet best.

Kapteinen vet best.

Vinter: Ute er det kaldt og guffent. Det gjør ikke deg noe, nå er du klar til å reise til varmere strøk. Du er om bord i flyet, og har fått satt deg nedi setet. Ute ser du stuerne laste flyet fullt med tung bagasje, de stresser i snø og sluddbygene – sikkert ikke den kjekkeste dagen å jobbe med dette. Snøen legger seg tungt oppå vingene, og borte ved enden av rullebanen er avisingen i full gang med å dusje flyene med glykol – og flere fly står i kø og venter på tur.

Alle passasjerene er reiseklare, så når kapteinen kommer i cockpitdøra og forteller at det blir 55 minutter forsinket avgang, pga køen ved avisingen, så sukker alle unisont i frustrasjon. Kjedelig å vente, men du har jo ikke akkurat noe valg heller.

Det tar ikke mer enn 5 minutter før kapteinen viser seg igjen. «Gode nyheter» sier han. «Jeg har benyttet ventetiden til å kikke litt på Youtube, og lært masse nytt om avising. Det viser seg at det faktisk ikke er nødvendig, og vi begynner å taxe mot rullebanen om bare et par minutt.» De fleste er overrasket. Det ligger tross alt et tjukt lag med is og snø på vingene, går dette bra? Kapteinen merker uroligheten og fortsetter sin forklaring: «Jeg lærte at det er et økonomisk samarbeid mellom IATA og produsentene av glykol. De tvinger avising på alle fly, selv om det ikke er nødvendig. Vi trenger det faktisk ikke, for når vi får opp farten på rullebanen, så vil det meste av is og snø blåse av, og utgjør derfor ikke noen stor risiko for flyet. Dessuten, så er det jeg som er kaptein om bord på dette flyet, og det er jeg som bestemmer hva vi skal gjøre, ikke IATA eller andre myndigheter. Vi er klar for take-off om noen få minutter!»

Det er vel ingen grunn til å bekymre seg, når kapteinen har oppdatert kunnskapene sine med siste nytt fra Youtube?

Facebook Comments Box